Dekk - informasjon

Dekk med hvitside (hvit skrift):

Link til dekk med hvit side / Skrift: https://vintagewheels.no/butikk/dekk-veteranbil-klassiker

Du har kjøpt et sett dekk med hvitsider. Helt nye er de flotte og hvite, og får bilen din til å virkelig skinne! Etter en stund derimot begynner den flotte hvitsiden å bli gul/brun og uansett hva du vasker med, så blir den ikke hvit igjen. Hva gjør du da?

Moderne dekk i dag inneholder et stoff som heter Anit-ozonant. Dette er et stoff som forhindrer at dekket skal tørke ut og sprekke. Etterhvert vil dette organiske stoffet trekke ut mot ytterkant av dekksiden og når det kommer i kontakt med oksygen, vil det bli brunt.

Dekkprodusentene bruker også et stoff i produksjonsformen for å enklere få dekket til å slippe. Dette stoffet ligger på en stund og kan forårsake at hvitsiden blir brun etter en liten stund. Rimelige dekk vil derfor ha en større utfordring med misfarging kontra dyre dekk pga produksjonsmetoden.

På et dekk med vanlig sort dekkside, spesielt på bruksbilen, tenker vi ikke så mye over det. Men legg også merke til at dekket her blir brunt og "møkkete" etter forholdsvis kort tid. Etter et halvt års tid begynner det å bli vanskelig å få det helt sort igjen, selv med alle mulige remedier du har liggende. Siden en hvitside er hvit, så blir det enda mer vrient. Dog finnes det muligheter, men det krever et jevnlig vedlikehold.

Tips og triks:

Bruk ALDRI sort dekkfornyer på en hvitside. Selv om det ser rent og pent ut umiddelbart etter du har tatt det på, vil  det i løpet av forholdsvis kort tid ødelegge hvitsiden på dekket.

Vask hvitsiden etter hver tur. Wipes spesielt laget for hvitsider inneholder ikke så mange kraftige stoffer som reagerer med gummien i dekket. Regelmessig fjerning av smuss og skitt fra hvitsiden vil holde de hvitere lenger. Unngå la bilshampo/såpe ligge lenge på dekkene når du vasker bilen. Vask det av så raskt som mulig. Vask dekksidene med rent vann og en ren svamp.

Stålull med såpe (Swift) kan være en fin løsning for å få frem hvitsiden når den har blitt skikkelig gul / brun. Vær dog litt forsiktig med å skrubbe for hardt, da dette rasper opp gummien og det vil bli lettere for smuss og skitt å sette seg fast. Har du først gått denne veien, vil du fort merke at du må gjøre det ofte for å holde siden hvit. Et godt alternativ er bakepulver. Bland ut litt i vann (la det bli en tykk masse), bruk en myk fille og masser hvitsiden med dette. Skyll godt av etterpå. Obs: IKKE bruk noen form for blekemiddel på hvitsiden! Dette kan gjøre ytterligere skader!

Et siste alternativ er fint pussepapir. Puss forsiktig på hvitsiden til de begynner å bli hvite igjen. Husk at hvitsider i dag ofte er lagt på den sorte dekksiden og ikke nødvendigvis så tykt lag.

Vi har også produkter som hjelper deg å holde hvitsidene pene lenger og har gitt gode resultater for å få gule hvitsider hvite igjen: 

Link til produkt: https://vintagewheels.no/produkt/whitewall-tire-brown-buster/whitewall-tire-brown-buster

Det gis ingen garanti på hvitsider!

 

Alder på dekk:

Påstand: At dekk er ferskvare og blir steinharde etter noen år, er en myte.

I "gamledager" stemte dette, men dagens dekk inneholder mye mere syntetiske stoffer (ref dekk med hvitside) som skal hjelpe til å holde dekket mykt lenger. Et dekk som har vært lagret i 3-4 år og som ikke har vært montert eller vært tatt i bruk, har mer eller mindre samme mykhet (Shore) som et splitter nytt dekk. Når dekket monteres, fylles med luft og så tas i bruk, begynner prosessen. Dekket utsettes for temperatursvinginger (luften i dekket varmes opp og kjøles ned), det utsettes for UV stråling fra solen, vær og smuss. Når dekkes vaskes og legges i garasjen etter sesongen er over, bremser prosessen opp litt.

Det har vært gjort mange undersøkelser på dette og den ferskeste undersøkelsen kan du lese om her: https://www.tv2.no/a/11426431/

Det er noe gjenganger-påstander og myter rundt dekk. "Sannheter" vi har hørt i årevis. For eksempel det at gummien i bildekk blir hard som en ishockeypuck etter kun ganske kort tid. Men stemmer det?

– Ja, jeg kjenner veldig godt til følgende påstand om at dekk er "ferskvare" og at de fort svekkes.

Det sier Kristian Spernes, som er daglig leder hos Gjerde & Byhring, som blant annet driver med import av dekk.

Han legger til:

– Pressen har også i en årrekke skrevet dette. Med Broom som et hederlig unntak. Når dere svarer på spørsmål fra leserne rundt denne tematikken, sammenfaller dette i større grad med virkeligheten. Det er i all hovedsak bruk av dekkene som gjør at de eldes. Ikke som mange litt feilaktig tror, alderen i seg selv, forklarer en ivrig Spernes.

Det har skjedd mye de siste årene
– Så det er altså ikke riktig at alderen på dekket gjør at gummien blir hard?

– Det var nok til en viss grad slik tidligere. Da er vi kanskje tilbake på 70-tallet. Men det har blitt forsket mye på utvikling av dekk i årene siden. Både innen kjemi, gummiblandinger og produksjonsmetoder. Så denne myten kan vi egentlig bare avlive nå.

– Det forutsetter imdlertid at dekkene blir lagret riktig. Det vi si mørkt, tørt og kjølig. Det er bruk og temperatursvingninger, varmgang, UV-stråler, salt, støv og annen skitt som forringer gummien.

– Hvor gammelt vil du si at det er akseptabelt at et "nytt" dekk er?

– Tre - fire år gamle dekk er i alle fall ikke noen problem. Om jeg skulle kjøpt dekk til min egen bil og sett at de var eldre enn fem år, ville jeg nok reagert og påpekt det, sier han.

Gjorde egen test hos SINTEF
– Dere gjorde et lite eksperiment rundt dette. Fortell litt om det.

– Det er egentlig veldig enkelt. Vi hadde noen helt like Bridgestone Blizzak vinterdekk som hadde ligget lagret hos oss i et antall år. Selvfølgelig ubrukte. Den eneste forskjellen er at de var produsert til ulike tider.

– Ett dekk var produsert i uke 40 i 2015. Ett i uke 19 i 2017 og det siste i uke 20 i 2018. Disse dekkene med ulike produksjons-datoer leverte vi til SINTEF for å få dem til å gjøre en test for oss. Formålet var så enkelt som å finne ut hva alderen hadde å bety for gummien og hvor hard denne ble.


– Hvordan måles dette?

– Hardheten måles etter en ISO-standard med benevning «7619-1». Kortversjonen er at en nål stikkes inn i dekket, med et gitt press, over en tid på tre sekunder og på tre ulike steder på dekkene. Resultatet leses av i en måleenhet som kalles Shore A, forklarer han videre.


Spennende
– Vi ventet så klart i spenning på resultatene. Da de kom, var de ganske like det vi både trodde og hadde sett for oss. De to nyeste dekkene, fra 2018 og 2017 hadde begge en Shore A på 46,6. Til sammenlikning har et helt rykende ferskt dekk en Shore på rett over 46 ++.

Så var det et lite hopp opp til dekket fra 2015, som hadde en Shore på 48,4. I praksis ikke noen stor forskjell.

– Vi fikk også testet et tilsvarende dekk fra 2015, men som var brukt i to sesonger. Der viste testen en Shore A-verdi på 53,1. Dette bekrefter jo det fabrikkene og forskningssentrene oppgir. At gummien holder seg rimelig "fersk" under lagring og at det er bruken som gjør at gummien endrer karakter og blir hardere. Men at dekk ikke nødvendigvis eldes så fort som ryktene skal ha det til. Det var gøy å få dette bekreftet ved en helt uavhengig test.


Kan tape salg på dette
– Så, dette er ikke for å pushe på på kundene gamle dekk?

– He, he... Nei – absolutt ikke. Dette ble gjort mest til intern bruk og overfor våre forhandlere. Vi ville ha fram fakta. Jeg sier jo nå egentlig at du ikke behøver å være redd for å sette på et dekk som ikke er av siste produksjonsdato. Det er ikke når dekket ble produsert som er det viktige, men det er hvor lenge det er brukt, hvordan det er lagret osv som betyr mest. Så det kan like gjerne være at vi taper noen salg på det. Og det er helt greit. Det viktigste for oss var å få sjekket det ut, avslutter en tydelig fornøyd Kristian Spernes.