Kjøpsbetingelser

Disse kjøpsbetingelsene gjelder for alt salg av varer fra nettbutikken til forbrukere / firma og ved nettbutikk salg. Kundens ordrebekreftelse/bestilling utgjør sammen med disse betingelser det samlede avtalegrunnlaget for handelen.
 
Betingelser her gjelder kun for salg i Norge med Svalbard og Jan Mayen. Evt. fraktomkostninger til sistnevnte, må tas over telefon, etter ordreregisrering.  Kunder utenfor dette området må henvende seg til oss pr. brev, e-post eller telefon.
Salg til forbrukere er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettsloven.
 
Priser:
Prisene inkluderer 25% moms.
Dersom momsen, skatter, valutakurser eller andre avgifter endres vil våre priser endres tilsvarende.
Alle tilbud gjelder 7 dager fra datoen tilbudet ble gitt.

Bestilling:
Alle bestillinger betraktes som bindende. Du mottar en ordrebekreftelse pr e-mail med all informasjon. I tillegg mottar du en e-mail med informasjon etterhvert som ordren behandles hos oss.
 
Betalingsvilkår:
 
Klarna betalingsvilkår (privatpersoner / enkelmannsforetak) 
Du finner Klarna vilkår her: https://www.klarna.com/no/vilkar/
 
Two betalingsvilkår (bedrift / AS)
 
Levering:
Normalt har du varene på postkontoret 3-5 dager fra vi har mottatt din bestilling. Postkontoret gir deg beskjed når pakken kan hentes. Ved bestilling av dekk / felg kan det ta 10-14 virkedager eller lenger avhengig av situasjonen i verden i dag (4-10 uker fra USA).

Du har to ukers frist til å hente pakken din på ditt nærmeste postkontor. Gjør du ikke det vil den bli returnert tilbake til oss. Dette er Postens reglementer. I tillegg, vil du bli fakturert for fraktkostnadene begge veier, inkl eventuelt oppkravsgebyr.
 
Dekk og felg leveres normalt sett med Bring. De vil kontakte deg rundt en halvtime til en time før utlevering hvis du velger levering til privatadresse hjem på døren (Posten Cargo). Det kan være lurt å sette leveringsadresse til din arbeidsplassfor å sikre at du er til stede ved mottak. Obs: Ved levering til firmaadresse MÅ DET være folk til stedet hele dagen mellom kl 08 og 16. 

Dine angre- og returrettigheter:
angrerett

Ingen handel er avsluttet før du har sett og godkjent varen. Skulle du angre et kjøp melder du dette til via e-mail eller sender du varen tilbake i komplett produktemballasje innen 14 dager fra dagen du mottar varene (angrefrist) og vedlegger med dokumentert forklaring til grunnen du leverer tilbake varen. Du velger selv om du vil ha en annen vare eller pengene tilbake. Vi gjør oppmerksom på at angrefristen utvides til 3 måneder dersom returforklarings dokument ikke følger varen.

Betingelsen for retur er at varen ikke har vært i bruk og at den kan selges som ny. Alle merkelapper skal henge på og originalemballasjen må også legges ved.
Du kan returnere en vare uten å oppgi grunn for dette, men det er et ønske at du beskriver returårsak på returskjemaet.

Hvis du bruker din angrerett og returnerer varen(e) som postpakke eller brev betaler du selv for returkostnadene. Du står selv for transportrisikoen. Fyll ut returforklarings dokument og skriv hva du returnerer. Når vi har fått tilbake varen(e) i skadefri tilstand, betaler vi tilbake beløpet du har betalt innen 30 dager. Oppgi ditt bank- eller postgirokontonummer på returskjemaet, så har du pengene raskt på din konto, ellers sendes pengene på et vanlig utbetalingskort.

Angrerett
For dine innkjøp gjelder en angrerett på 14 dager. I denne perioden har du en angrerett som innebærer at du har mulighet til å, uten noen forpliktelser fra din side og bortsett fra transportkostnadene, sende tilbake de varene du har mottatt. Du skal i så fall sende tilbake varene uskadede og ubrukte.
Avgiftene er de samme uansett hvor mange varer du har kjøpt. Gjelder det en brukt vare, kontakt oss via kontaktskjemaet. Ved en eventuell tvist kan du henvende deg til Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for å få hjelp. Les også avsnittet om dine returrettigheter.

* Kjøperen kan IKKE angre på kjøp av spesialbestilte varer, det vil si varer som må bestilles fra leverandør utenfor Norge eller varer som bestilles på mål etter kundens ønske. Dette gjelder primært American Racing, Cragar, Rocket Racing, Fuel, XD, Black Rhino, Rotiform, US Mags, OE Creations, Cray, 885, Barzetta, alle eikefelger samt Minilite, men kan også gjelde andre merker.

* Kjøper kan IKKE angre på kjøp av felgpakker som er sendt ferdig montert med dekk, da varen ikke ansees som ny om den returneres.

* You mount them, you own them: Felger hvor dekk har blitt montert på, blir ikke tatt i retur. Samme med dekk som har blitt montert på felg. 

* Ved kjøp av felg som er utenfor bilens originale spesifikasjoner, STRO normen eller endring av sporvidde mer enn totalt 15mm (+- 7,5mm per side), gis det ingen angrerett. Du er selv ansvarlig for at dekk / felg utenfor spesifikasjonene til bilen, passer.

* Er bilen på noen måte ombygd (forstilling, bakstilling, bremser, aksler o.l. - ikke i 100% original stand) kan vi ikke garantere passform. Det gis ingen returrett på dekk og/eller felg bestilt til ombygde biler.

* Det gies ingen garanti på hvitsider. Disse VIL gulne over tid pga hvordan dekk produseres i dag.

* Felger som har polerte eller krommede detaljer bør ikke brukes om vinteren. Veisalt kan ødelegge krom og angripe det polerte området. Velger du bruke slike felger som vinterfelg, gjør du det på eget ansvar og garanti frafaller.

Reklamasjon / skader:
Reklamasjoner så raskt som mulig og senest to år etter at varen er mottatt.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk – f.eks. på dekk som er brukt til børning, sladding,
drifting eller ved bruk av kromfelg/polerte felger på vinterstid. Det er heller ikke reklamasjon på punktering som skyldes annet enn fabrikasjonsfeil.

Vi kan heller ikke garantere mot korrosjon / skader i lakk på felg som brukes om vinteren. Dette pga det sterke saltet som blir brukt på norske vinterveier.

Om varen har blitt skadet som følge av en ytre påvirkning (for eksempel støtskade fra ujevnt terreng, sprekk i vei, biler med feil hjulstilling/hjuloppheng eller normale slitasjeskader) dekkes ikke dette av garanti eller reklamasjonsretten. 

Er varen skadet under transport og skal erstattes, må varen ikke tas i bruk. Du må raskest mulig ta kontakt for retur av varen for erstatning. 

 
Force majeure:
Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for oss å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure egnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.
 
Minimumsalder:
 
For å handle i vår nettbutikk må du ha fylt 18 år. Er du under 18 år kan du få en myndig, f.eks. en foresatt, til å handle for deg.

Opplysninger gitt i nettbutikken 

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

Leveringstider:

Dekk og felg har normal 10-14 virkedager leveringstid. Noen varer som dekk, olje, bilpleie kommer fra norske distributører og har langt raskere leveringstid (BF Goodrich, Cooper, Falken, Federal, Ovation, Sailun, Vitour, Windforce). Felger fra American Racing, Black Rhino, Fuel, XD, Cragar, Rocket Racing samt andre produkter fra USA lagerføres ikke i Sandefjord (bestillingsvarer) og kan ha 3-4 uker eller lenger leveringstid. Ta gjerne kontakt før levering for å få litt mer informasjon ang leveringstider.